گاهی اوقات اون فدر مشغول کاری که داریم انجام می دیم می شیم که حتی هدف از انجام اون کار هم یادمون میره و چون فقط این رو یاد گرفتیم که اون کار رو باید انجام بدیم و تمومش کنیم دست به هر ابزار و ترفندی که شده می زنیم تا اون را انجام بدیم .

یکی از همین کارها زندگی کردن هست . متأسفانه اون قدر نسل ها غرق تلاش برای زندگی کردن شده اند که اهدافی که از زندگی کردن به دنبال اون هستند ( یا بعضاً نیستند ! ) از ذهن ها پاک شده ؛ تلاش هایی که ابتدا صرف برآورده کردن ابزارهای لازم برای زندگی کردن از قبیل خوراک و پوشاک و ... می شه که ذاتاً لازم هست . ولی ایراد کار اینجاست که وقتی تو این مرحله مشغول تلاش می شویم اکثراً اهداف از یاد می روند و پس از گذشتن از این  مرحله بناچار دوباره همین مرحله رو تکرار می کنیم . یعنی چرخه ی کارکردن ، تولید ، مصرف و دوباره کارکردن همواره تکرار می شه ...

و عملاً زندگانی تبدیل می شه به زنده مانی .


راستش این حرفهایی که گفتم هیچ ارتباطی با بحث امروزمون نداره و بیشتر به عنوان یه تذکر برای خودم نوشتم و امیدوارم که شما دوستان عزیز نیز ببخشید .

خوب همونطور که می دونید خیلی از خداباوران بر این عقیده اند که خدایی که بهش اعتقاد دارند دارای صفت عدل هم هست و جهان رو بر اساس عدل آفریده و تصور بر وجود بهشت و جهنم و نظام جزا نیز از این اصل منشأ گرفته . اما سوالی که امروز می خواهم بپرسم به جهان آخرت و بهشت و جهنم واغتقادات شما در این مورد مربوط نمی شه بلکه کاملاً مربوط به همین جهان هست .

سوال این هست که : به نظر شما نظامی که این دنیا ( یعنی فقط همونی که توش زندگی می کنیم ) بر پایه ی اون استوار هست با عدالت و عدل مطابقت داره یا خیر ؟ که به بیان ساده تر یعنی اینکه به نظر شما در این دنیا نظام عدل وجود داره یا خیر ( البته نه از نوع ناقص آن ) . اگه به تجربیاتی که از زندگی به دست آوردین فکر کنین و پاسخ بدین خیلی بهتر می شه .

البته همه می دونیم که خیلی ها با دلایلی نظیر اینکه سزای برخی از کارها در این دنیا نمی تونه پاسخ داده بشه و یا اینکه خیلی از اوقات فرصت کافی برای این کار وجود نداره نظام عدالت محور این جهانی رو رد می کنند که خیلی هم بیراه نمی گن ولی می خوام فارغ از این فرضیات و تنها با توجه به برداشت های خودتون از زندگی به این سوال پاسخ بدین هرچند این برداشت ها محدود باشند .


پی نوشت : با تمام کارهایی که انجام می دهیم بعدش هم ادعا داریم که هدف وسیله رو توجیه نمی کنه .